איך לבחור מרפאה להשתלת שיער?

השתלת שיער בתורכיה או באירופה? אירופה או צפון אמריקה?

רבים רואים אותי ואומרים לי ישר ״אה עשית בטורקיה? איך שם? לא מפחיד״ ואני צריך להתחיל להסביר שלא עשיתי בטורקיה, ושאני אישית לא ממליץ על טורקיה כמעט בכלל בכל מה שקשור להשתלת שיער. לנופש זה יכול להיות נחמד, אבל להשתלה ולהתהליך רפואי – לא!. במאמר הבא אסביר בדיוק למה אני נגד טורקיה ובעד מרפאות אחרות בכל מה שקשור להשתלת שיער.

את הבחירה שלי אני עשיתי, אבל אם אוכל מעט לזור ולהשפיע על אחרים זה ממש מעל ומעבר. את הבחירה שלי בקפריסין עשיתי – זה מגוון סיבות ובניהן האיכות, אהבתי את התוצאות ובעיקר הקירבה הפיזית שכן מעולם לא טסתי לפני ההשתלה שעשיתי. ובנוסף על כל אלו גם ראיתי מגוון מקרים (קיצוניים) על מרפאות בטורקיה שגרמו לי ממש לחשוש מההשתלה. דברים כמו פגיעה באיזור התורם, אחים ואחיות שעונים לטלפון תוך כדי הטיפול, עצם זה שיום אחרי ההשתלה אומרים לך ״ביי ביי״ ושמועות על רופאים שלא מחזיקים בתעודות ומרפאות שמתנהלות בצורה חובבנית.

ארגנתי כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור מרפאה איכותית להשתלת שיער:

  • כדאי לאוד לבדוק שהמרפאה מופיעה ברשימה העולמית של משתילי השיער המוכרים בעולם. הרשימה כאן. מעבר לרשימה כדאי גם לבחון את שאר הסעיפים. אך קודם כל זו נקודת הפתיחה. אציין שרשימת משתילי השיער כאן לא מעידה על תוצאות מרשימות אלא על רופא מוסמך שמוכר בעולם בתחומו ולא מדובר ב״עוד אחד״ שסתם מנסה לשות הסבה מקצועית.
  • תוצאות – הסתכלו היטב על תוצאות, תבחנו טוב טוב את רמות ההתקרחות שדומות לכם. למשל אם אתם נרווד 5, כדאי לחפש מרפאה שאתם לא המקרה הראשון של נרווד 5 שהם פוגשים, לבחון מספר תוצאות ולא להסתפק רק במה שיש באתר. תמיד כדאי לנסות למצוא פוסטים בפורומים בעולם של אנשים אמיתיים שהעלו תוצאות מהמרפאה, חוויות אישיות ועוד.
  • נציגות בישראל – לא הדבר הכי חשוב, אבל לי זה היה מאוד חשוב שלמרפאה להשתלת שיער יהיה נציגים בישראל. למה אתם שואלים? בעיקר הליווי וההכנה לפני, מענה מהיר לשאלות לפני ואחרי ההשתלה וכמובן בטיסה עצמה ובטיפול היה איתי נציג ישראלי. זה מאוד עזר כי מהניסיון שלו הוא מועיל מאוד. איך לי זה עזר? בסרטוט קו השיער לפני ההשתלה, רועי הנציג של hdc בישראל עזר לי ונתן כמה פידבקים שלטעמי הפכו את קו השיער לבעל צורה נורמאלית וטבעית יותר בשלב הזה. כמובן שאת התוצאה הסופית אנחנו כרגע לא רואים, אבל כשנראה נדע סופית. כרגע זה עזר מאוד. מעבר לכך הנציגים הישראלים עוזרים מאוד מול המרפאה, למשל כשאחד הישראלים סבל מכאבים ולא ידע בדיוק לתקשר, נציגי המרפאה היו איתו בקשר ושמו לב שהוא מתחיל להרגיש לא טוב ופנו למרפאה שיגיעו אליו לדירה כדי לקבל טיפול ועזרה להפחתת הכאבים.
  • דברו עם אנשים אמיתיים – להבדיל מהרבה ״אלמוניים״ במסתובבים בפורומים, כדאי מאוד לפגוש אדם שבאמת עשה השתלת שיער במרפה שבה אתם עשיתם. אפילו אם הוא מחול, שיחת סקייפ, קצת תקשורת עם הבן כדי להבין באמת את התנהלות המרפאה מולו,כיצד היה כל התהליך (כולל תהליך הנשירה, הצמיחה וכל מה שקורה בשנה שלאחר ההשתלה). כל אלו יעזרו לכם להבין אם המרפאה תרמה או לא תרמה להשתלת השיער לאחר מכן. למשל הוראות, טיפולים משלימים, וכו׳.

כמה סיפורים ששמעתי על הטורקים והרחיקו אותי מהם לגמרייכ שחשבתי על השתלת השיער שאעבור.

  1. טכנאים/אחים שעונים לטלפון תוך כדי התהליך – אם הייתם עכשיו יושבים במיון, ורופא בא לבדוק את הכאב שלהם ושם את הטלפון באוזן ותוך כדי מנסה לגלות מה יש לכם. האם הייתם מרגישים בנוח? אז למה בהשתלת שיער זה מותר? לטכנאים ולרופאים, לאחים ולאחיות יש דם על הידיים מהראש שלכם. נכון, זה דם שלכם, ואין לכם ממה לפחד. אבל כשהם נוגעים בו, ונוגעים בטלפון (איתו גם היו בשירותים נכון? וגם בבית, וגם בחוץ, במסעדה, בבית הקפה ואפילו בארוחה אתמול) ואז בראש שלכם, אוז בטלפון, אוז בראש שלכם, ובראש של הבא אחריכם. למעשה הטלפון משמש כאמצעי להעברת זיהומים, לכלוך וגם אם לא, עדיין זה מרגיש ונראה לא טוב.
  2. צוות חסר נסיון – כשאני רואה טכנאי בן 23, אני מבין שהוא ממש חסר ניסיון, עד כמה? עד רמה הזאת שהוא עושה את זה כמו חלטורה אחרי הצבא, או כמו עבודה מהצד. ברור שיש אחים ואחיות שרואים בזה מקצוע חשוב לכל החיים. אבל אני לא בטוח שאח בן 23 הוא מי שאני רוצה שיטפל בי. הייתי מעדיף צוות מנוסה בתחום על נסיון של מעל ל-10 שנים. ב-hdc שם עשיית את ההשתלה הצוות מחולק דיי יפה בטווח גילאים. הטכנאי הראשי שטיפל בי היה גבר בשנות ה-40 לחייו, עם נסיון של מעל ל-10 שנים בהשתלות שיער. איתו הייתה אחות צעירה שסיימה לפני שנה-שנתיים את הלימודים והעבודה שלה היא לגמריי פשוטה – למיין את הזקיקים מתחת למיקרוסקופ, לעזור לי, ובצעם להיות עוד יד של הטכנאי הראשי. היא אמנם צעירה אבל היא עשתה עבודה פשוטה יחסית ולא נגעה לי בראש (להבנתי היא צריכה לצבור יותר נסיון כדי להתחיל לגעת בראשים של אנשים). כל אלו תקפים גם לגבי הרופאים – חשוב שיהיה רופא מנסוה שעוסק בתחום שנים רבות.
  3. חזרה הביתה יום אחרי – לי זה נראה מוזר. אחרי יומיים הייתי נפוח, לחוץ, עם קצת כאבים (אחרים סבלו ממש להבדיל ממני). הסתכלתי עליהם, על עצמי ושאלתי את עצמי ״איך אפשר ככה לחזור לארץ?! אני יום אחרי, עוד קצת מסוחרר ולא מלא ביטחון להסתובב בחופשיות, איך ככה שולחים אנשים הביתה עם כובע??״. חשוב מאוד להישאר בהשגחה, לקבל חפיפות, שיורידו לך את הגלדים. אחרת הגלדים יישארו, יחנקו את הקרקפת ועלולים לגרום לזיהומים או שהם ״יחנקו״ את הזקיקים. פשוט כדאי שצוות מיומן יוריד אותם, אתה לעצמך כנראה לא תוכל להוריד את זה ברמה כזאת וגם אם כן, כנראה שתעיף כמה זקיקים בעקבות חוסר הניסיון שלך בחפיפות הללו. אני למעשה נשארתי במרפאה 5 ימים לאחר ההשתלה, היו כאלה שנשארו גם 6 ו-7 ימים.

 

אז איפה אני כן ממליץ לעשות?

אציין לפני כן שהניסיון שלי הוא עם מרפאה אחת – עשיתי השתלה אחת והיא במרפאת hdc בקפריסין. מעבר לכך יצא לי לפגוש המון אנשים. כאלה שעשו בטורקיה, כאלה שעשו באירופה ואפילו חבר׳ה שעשו בארה״ב. בגדולכל אחד המקרה שלו וקשה להשוות אבל שמתי לב לדברים מאוד בולטים:

  • החבר׳ה שעשו בטורקיה לא ממש הבינו את המשמעויות של שמירה על השיער ועל הזקיקים. לא הבינו את ההוראות של אחרי ההשתלה ודיי עשו מה שעולה ברוחם.
  • החבר׳ה שעשו בשאר המקורמות עשו כמות זקיקים נמוכה יותר בערך 3000 ביומיים טיפולים (כדי לא לפגוע באיזור התורם) לעומתם החבר׳ה של טורקיה שעשו 4500-5000 ביום אחד! זה הבדל מטורף שיכול להוביל לנזקים באיזור התורם (למשל חורים, קרחות ועוד שלל דברים שקשורים לטראומה של האיזור התורם).
  • החבר׳ה שעשו בטורקיה בזבזו הרבה יותר זקיקים,כ שהתואצה במקומות אחרים נראית לא פחות צפופה כשהשתמשו כמעט בחצי מהזקיקים. זה רק אומר שכנראה שהחבר׳ה מטורקיה איבדו קצת בדרך.
ההמלצה שלי היא לבחור מרפאה טובה – פשוטו כמשמעו. תבחנו היטב את המרפאה, תחפשו את שם הרופא בפורומים הבינלאומיים ותבחנו את התוצאות. יש גם בטורקיה רופא (או שניים) שהם לא רעים ואפילו טובים. אבל אם מסתכלים על כל טורקיה וכל (אלפי?) המרפאות שיש בה, אפשר לראות שהן לא מתקרבות לרמה האירופאית מו ד״ר לורנזו (ספרד?), מהרמה בבלגיה (ד״ר ביזנגה למשל) או מהרמה בארה״ב (ד״ר קול ממציא שיטת ה-fue) או קנדה (ד״ר רחאל). כמובן שעל ישראל אין מה לדבר, הרמה פה כל כך נמוכה שעדיף פשוט לא לעשות.
 
בכל מקרה, היכן שלא תבחרו לעשות השתלת שיער אני מקווה שלכם יצליח ויצמח ותשחזרו להיראות צעירים ובעלי רעמה 🙂 בהצלחה!