עשה ואל תעשה

המדריך לאחר השתלת שיער

השתלת השיער איננה נגמרת לאחר שיוצאים מהמרפאה בחו״ל (או בארץ אם אתם מזוכיסטים). אז מה עושים אחרי ההשתלה?

אני מסתובב בהמון פורומים ורואה המון שאלות של אנשים ששואלים מה עושים/לא עושים לאחר השתלת שיער. הנושא מאוד מעסיק אותי שכן כמו בכל טיפול רפואי יש רופא (או מתחזה..בחלק מהמקומות..) וישנו טיפול משלים – לאחר הטיפול הרפואי על מנת למקסם את הצלחתה טיפול הרפואי. אז למה עדיין אנשים לא שואלים את הרופא ומסתמכים על אלומיניים בפורומים השונים? פעם אחת ולתמיד – עשה ואל תעשה לאחר השתלת שיער.

זה יכול להטריף אותי, אבא שלי עשה ניתוח בקע. ניתוח מאוד פשוט שדורש אשפוז יום (כמה שעות של השגחה). אך הוא בחר לעשות את הניתוח במדיקל סנטר (על חשבונו כמובן) ולקבל שם טיפול קומפלט שמשאיר אותו ללילה או 2 לילות לבחירתו באשפוז. הוא עשה את זה וקיבל טיפול משלים שעזר לו לחזור לעבודה דיי מהר. מנגד, אם היה חוזר הביתה בלילה הראשון סביר להניח שהיה מפחד, ישן לא בנוח, עושה פעילות בבית ומוביל להחלמה איטית יותר של האזור. בנוסף אבא שלי קיבל גם הסבר מפורט + העתק מודפס + טלפון ליצירת קשר לכל שאלה שתעעורר. למשל – איסור להרים משקל במשך חצי שנה.

אז למה בהשתלת שיער זה לא ככה? למה עדיין אנשים חושבים שמדובר בהליך מהיר, יום אחד וחוזרים הביתה לשגרה מלאה? ועוד יותר גרוע, למה הם לא מקבלים הוראות מפורטות מהמרפאה?

אספתי עבורכם כמה טיפים, שימו לב שאני אינני רופא, ואינני מחליף ייעוץ רפואי כלשהו!

1.כמה זמן מומלץ להישאר בהשגחה אחרי השתלת שיער?

הזמן כמובן משתנה ממרפאה למרפאה, אבל ההמלצה היא שאחרי ההשתלה תשארו לפחות ל-3 ימים נוספים על מנת לקבל חפיפות, הסברים ומענה במקרה של כאב, צריבות, שריפות, ושאר ההרגשות הנלוות שצצות בימים שאחרי ההשתלה. מה עומד מאחורי זה? בשורה התחתונה אתם יכולים לחפוף לבד, לדאוג לעצמכם, לקחת משככי כאבים ובעצם לעבור את הכל בבית. אבל, וזה אבל גדול. אם לא תחפפו טוב אתם לא תורידו את הגלדים בזמן, אלו יסתמו את השורש ועלולים להוביל לקליטה לא טובה של השיערה או לזיהום בקרקפת. לאחרונה ראיתי צילום של בחור שעשה השתלה בטורקיה ולמעשה קיבל זיהום בקרקפת. האם זה שווה את זה? שלא נדבר על זה שככל הנראה הקרקפת שלו עברה טראומה כל כך רעה שהיא לא תצמיח שיער (נקווה שאני טועה…).

הצד השני הוא למשל שבגלל שתנסו בכוח להוריד את הגלדים, תעיפו איתם גם שיערות ותפגעו בעצם באיזור בזמן הכי קריטי. לכן עדיף שמישהו מנוסה יעשה את זה. פשוט – קל.

2. כמה זמן אחרי אסור לקיים יחסי מין?

בשורה התחתונה אני לא רופאה, ולא אחליף רופא. אבל לפי הבנתי בימים הראשונים יש צורך להימנע מכל פעילות שתוביל אתכם ל״לחץ״ בראש. מה הכוונה? תדמיינו הרמת משקולות שגורמת לכם להוציא ״אנחה״ שבעצם גורמת ללחץ בראש. לחץ בדמות פנים אדומות וכו׳. לכן מומלץ בימים הראשונים לא לקיים יחסי מין ולאחר מכן לפי ההרגשה אפשר לקיים יחסי מין. אל תנסו להיות גיבורים. אם האיזור המושתל שלכם על המיטה והגוף שלכם מתנועע אחורה וקדימה, זה אומר שאתם ״מגרדים״ את האזור התורם שלכם בכרית. לא הייתי ממליץ על זה בימים הראשונים. תהיו זהירים – זה הכל 🙂 להבנתי, לאחר כ-5 ימים מההשתלה ניתן לחזור לפעילות מינית מלאה (אך זכרו, ללא מאמץ בחודש הראשון! בלי להרים, להניף, וכו׳…).

3. כמה זמן אחרי לא להיחשף לשמש?

אני שמעתי על חצי שנה ואפילו על כאלה שמחמירים יותר. הייתי פשוט ממליץ שאחרי חצי שנה עד שנה גם אם אתם בלי ובע אל תשתזפו בקרקפת. תשתדלו שהראש לפחות יהיה קצת מוגן. אין הוכחה מדוייקת שזה יגרום לנשירה של השיער אבל אני לא הייתי לוקח סיכון. שם כובע בים וגומר סיפור.

4. מתי אפשר להסתפר?

ההמלצה שקיבלתי היא שבחודש הראשון לא לגעת עם מכונה בשום איזור. לא באיזור תורם ולא באזור המושתל. גם העדפה קיצונית היא לא לעשות מסגרת על מספריים. אני הולך עם זה ומעדיף לא להכניס את הראש לטראומה נוספת בחודש הזה. הוא מספיק קיבל יומיים השתלה. חודש ראשון לא יקר כלום אם לא נסתפר. לאחר מכן מכונה באזו התורם בלבד ומספריים באזור השיער המושתל (אם הוא לא נשר). לאחר מספר חודשים (בערך 3, וזה בעיקר לפי ההרגשה) אפשר כבר להסתפר כרגיל.

5. יש לך קשקשים? זה בסדר!

כשבועיים לאחר ההשתלה יופיעו לך קשקשים על הראש. אצל חלקנו יותר ואצל חלקנו פחות. אבל הם יופיעו. הקרקפת מחלימה וזה בסדר. כמובן שיותר מדי קשקשים מצביע על משהו, אבל כל עוד אתם לא מתפוררים כמו קלקר, הכל בסדר 🙂

6. מה עם כובע?

ההוראה שקיבלתי היא שכבר בחפיפה הראשונה אני יכול לשים כובע. אישית – עברו שבועיים וחצי ואין לי אומץ לשים כובע שייגע בזקיקים. אבל כזה אני , פחדן, מחושב שדואג כל הזמן. אז כל עוד אני מסתדר בלי זה – מה רע?

7. מה עם קונסילרים, תכשירים לשיער, צבע וכו׳?

האמת שזו הוראה שלא בדקתי לעומק. קונסילרים הבנתי שאחרי שהשיער המושתל נושר בפעם הראשונה אפשר כבר להשתמש. אבל אישית לא אגע בזה ב3-4 חודשים הראשונים. זו החמרה שלי כפי שהבתם. בנוסף לכל צבע אני לא צובע אז לא שאלתי, ולגבי ג׳לים, קרמים, ווקסים, שמנים לשיער וכו׳ – להבנתי אפשר גם אותם בדומה לטופיק ברגע שהשיער המושתל נושר בפעם הראשונה. שימו לב שגם אם לא עשיתם גלאח לפני ההשתלה ואתם רגילים ללכת עם חומר בשיער. מומלץ מאוד לא לשים חורמ בשיער גם באזור שלא עבר השתלה. זה עלול לגרום לזיהום בקרקפת במיוחד בימים הראשונים.

את העמוד אמשיך לעדכן ככל שיעבור הזמן ויצוצו לי שאלות נוספות. כך שמניסיון אוכל לדעת מה באמת קורה ומה בדרך כלל אנשים שואלים..